Dag 25 – Sykehus – Om å sette opp delmål!

Bidragsyter: Jenta som trodde hun var gutt

Når man har det vanskelig og sliter med motivasjonen så er det lurt å lage seg delmål. For første gang siden jeg kom hit klarte jeg å gjennomføre det i går. Og ved å ha mindre mål – klarte jeg å gjøre mer – pluss at jeg hadde overskudd til å stå opp i dag. Det var utrolig godt å føle at man hadde ting på sin side. Jeg kjempet en hard kamp mellom det å skulle falle tilbake til gamle rutiner (automatiske tanker – destruktiv adferd) og tro på at dette er viktig for meg, og jeg gjør det for meg selv. Jeg er viktig. Flere ganger i løpet av dagen måtte jeg hente meg inn og nesten kjefte på meg selv. I går skulle jeg ikke ødelegge for meg selv, og jeg skulle ikke sette meg selv ut av spill. 


Og slik klarte jeg det: 
Frokost: 2 brødskiver med pålegg
Samtale – på eget initiativ
Rydde rommet / støvsuge
Vaske klær (Dette setter jeg som pluss for meg selv for det var ikke planlagt +)
Middag – nesten 1 porsjon med vegetarburgere
Vaske klær /tørke klær (+)
Vaske rommet / skifte på sengen
Samtale

Ved å gjennomføre dette strukturert og uten å overdrive med et fast inntak av mat hadde jeg overskudd hele dagen til å gjøre det jeg skulle. I tillegg hadde jeg faste samtaler, med avtalt tidspunkt jeg selv skulle ta kontakt. Det var en veldig krevende dag i går i forhold til andre pasienter her – så jeg kjente intenst på det å ikke føle meg viktig. 

Ting jeg fikk gjort i går som jeg vanligvis ikke ville klart fordi jeg ville satt før høye krav til meg selv:
Ta kontakt med venner (+)
Skrive (+)
Planlegge (+)
Sette på alarm på mobilen (+)
Jobbe med handarbeid (+) 
Være sosial med medpasienter (+++) 
Hvordan sette opp delmål?
Jeg liker å dele dagen i tre:
1 – Frokost/etter frokost
Jeg vet at jeg bruker tid på å våkne, og jeg vet at jeg må ha frokost for å fungere resten av dagen, så dette måltidet er viktig for meg å få med meg. Det gjør også at jeg får startet dagen med struktur, og gjør det lettere å følge den resten av dagen. Hvis du sliter med å stå opp, så ikke gi opp, bare si til deg selv at du kan legge deg igjen etter frokost – det gjorde jeg i dag – og se! Her sitter jeg og skriver. Jeg hater å stå opp når jeg har sovet lite, og det er faen så tungt. Men kroppen er sinnsykt tilpasningsdyktig – så det skal ikke lange tiden (og noen kopper kaffe) før man har lurt seg selv til å være våken. Jeg setter alltid opp et rolig mål mellom frokost og middag. Slik at jeg ikke starter dagen for hardt og blir motløs før jeg kommer i gang. I dag skal jeg ta en dusj. 

2 – Middag/etter middag
Vi spiser middag ganske tidlig her, og det syns jeg fungerer bra – siden det varme måltidet kommer i kroppen tidligere. Får man energi i stedet for og bli mett og slapp (som man vanligvis blir rundt middagstid 17-18) Jeg liker dessuten ikke å ha tung middagsmat i magen når jeg skal trene eller gjøre mer fysisk krevende oppgaver – da kaster jeg bare opp. 
Her bruker jeg å sette opp et litt mer krevende mål – men fortsatt realistisk. I dag kommer det til å være å gå inn til byen og poste brev – gå tilbake. Hele turen skal ta rundt 1.5 timer. 
Jeg skal også tvinge meg selv til å spørre om en samtale – jeg trenger trening på å ta plass, og ta i mot hjelp – så det er en ganske fin, men krevende utfordring. 
3 – Kveld/Natt
Her er det viktig å få roet litt ned. Jeg spiser vanligvis noe lett som frukt og knekkebrød slik at jeg ikke er sulten eller tung i magen når jeg skal legge meg. Jeg legger rolige aktiviteter til kvelden slik at kroppen får tid til å stille seg inn på at det blir natt. Her er det også fint å gjøre ting for egen velvære. Kose seg med et strikketøy. Høre på avslappende musikk. Skrive ned litt om hvordan dagen har vært – slik at man ikke ligger og grubler når dagen er over. Planlegge morgendagen. Drikke te. Se på TV. 
Jeg bruker også å ha en samtale her – og bare fortelle litt om dagen. Jeg har store vanskeligheter med å skille mellom hva som er viktig og snakke om og hva som er triviellt. Så derfor er det fin øvelse for meg å bare snakke om alt jeg tenker på. Så er det opp til den som hører om den vil gå dypere inn i ting. 

Det er selvfølgelig veldig individuelt hva man klarer å gjennomføre – men her er i alle fall en mal om du skulle trenge et fint utganspunkt med struktur. Søvn og mat er helt nødvendig for å klare dette. Jeg tror at energi er noe man skaffer seg over tid – som lagres i kroppen. Og tapper du deg selv hele tiden, fordi du krever for mye av deg selv – så kommer du aldri på overskuddsiden. Du blir skuffet over egen innsats. Og det blir vanskeligere og vanskeligere å gjennomføre enkle ting – som måltider. 
Dette innlegget er dedikert til denne bloggeren: http://bildertilsalg.blogg.no/

Når du har gjennomført oppgavene kan du klappe deg selv på skuldra, ta et varmt bad, 
og tenne en røyk.
Og ikke fortvil om ikke alt går som planlagt – vi har alltids i morgen.

#3  Special edition
(c) Ida Mailen hagerup
Modell: Dina Narverud
Har du høye krav til deg selv? Hva gjør du for å gjennomføre egne mål?
Legg igjen en kommentar

