Klinikk Nord trues av nedleggelse

Bidragsyter: Merete

Klinikk Nord trues av nedleggelse

Jeg er selv tørrlagt alkoholiker, behandlet på denne klinikken, det er nå 5 1/2 år siden jeg var innlagt. Siden den gang har jeg flere ganger vært på etterbehandling og på besøk på klinikken. Dette har vært helt avgjørende for meg for å bevare edruskapet. Klinikkens ansatte, og da spesielt Arne Berg, har alltid vært tilgjengelige og har tatt imot meg og hjulpet meg. Særlig viktig var det for meg da jeg kom ut fra klinikken, da det ikke finnes noe ettervern og jeg ikke hadde noen rundt meg som forsto problematikken rundt rusmisbruk. Jeg gikk også jevnlig til psykolog, men ingen kunne hjelpe meg med disse tingene som vedrører edruskapet.

Uten klinikken ville jeg neppe vært edru i dag, hvis jeg var nødt å stå i kø eller reise mange mil med fly for å komme meg dit. Klinikk Nord ligger nært, og jeg er prisgitt deres kompetanse. Da jeg ble innlagt i 2004 kom jeg inn på dagen, mens slik situasjonen er nå er det år med ventetid.

Det som også har vært viktig for meg er at klinikken ikke er altfor stor, den har et lite, trygt miljø der man tør å åpne seg (som er veldig avgjørende for mange for å bli edru) og de ansatte har tid til hver enkelt pasient. Når jeg har hatt strevsomme perioder i ettertid av mitt opphold, har jeg ringt til Arne, satt meg på bussen og etter noen timer vært fremme, der jeg har fått den hjelpen jeg har trengt.

Mitt edruskap er takket være klinikken.

Det er et voldsomt paradoks at samtidig som køene for behandling vokser, så må en oppegående institusjon, som det er vedtatt skal være en del av rusomsorgen i Finnmark, sannsynligvis stenge dørene. Den andre 12 trinnsklinikken i Nord- Norge har pr. dato opptil to års ventetid. Mennesker dør i kø. På Klinikk Nord står 20 plasser ledige.                        Regjering og politikere snakker om nordområdesatsing, og så har vi ikke råd til å ha en moderne 12 trinnsklinikk i Finnmark. Helse Nord fikk over 100 millioner ekstra over statsbudsjettet på slutten av 2009. Penger som skulle gå til å styrke rusfeltet.                 

Klinikk Nord setter pasienten i fokus, og har til nå alltid hatt åpent og full fokus på behandling, selv i ferieavvikling. Mottoet er at de alltid skal være tilgjengelig. Fylla tar jo som kjent ikke ferie. Finnmark skulle kunne ha en offentlig klinikk, som driver med tradisjonell behandling og samtidig kunne ha en moderne 12 trinnsklinikk. Det nærmeste man kommer kognitiv terapi er 12 trinnsmodellen, og det er den mest brukte behandlingsform i Europa i dag.

Det er også den eneste behandlingsform som har et utstrakt, intensivt program og familiebehandling som, i tillegg til å ivareta den rusavhengige, også ivaretar pårørende. Over 50% av klinikkens pasienter forblir edrue etter behandling og mange av de som har en sprekk, tar seg inn igjen etter repetisjonsuke ved klinikken.

Legg igjen en kommentar

