Når mat gjør deg frisk

Bidragsyter: ENERI

Ønsker for første gang å komme med et innspill i debatten, vinkle det mot diett og mineralunderskudd. 

Ta et søk  PSYKISKE LIDELSER- GLUTEN på Google, det vil komme opp mange mange linker.

Et innslag på P4 fremstilte matintoleranse som den nye folkesykdommen, og Jon Florholmen, seksjonsoverlege og spesialist på fordøyelsessykdommer, 

sa at nærmere 50% av den norske befolkningen lider av matintoleranse. Det er hvete (gluten), melk og fruktose som de fleste lider av.

http://24022.vgb.no/?p=258456

Legger ved en link til en blogg «Når mat gjør deg frisk»

Et par linker til:

Så kanskje var alt kun er en fordøyelsesykdom………

Det er så utrolig trist at leger ikke bruker tid til å se på denne sammenhengen.

12 responses to “Når mat gjør deg frisk

  1. Jeg blir oppriktig provosert når jeg ser folk lenke til tips om å legge om hele kostholdet, uten å presentere en eneste motforestilling. Når det i tillegg presenteres på ett sted som dette, kan det være farlig. Noen av de som leser denne bloggen kan være på desperat jakt etter en løsning, og dermed legge om kostholdet sitt etter ett luftslott.
    Det er ikke nødvendigvis brødet som er problemet. Det kan nemlig være all dritten du har sammen med brødet ditt. I tillegg vil det være umulig å faktisk konstatere cøliaki dersom du ikke spiser gluten, og dermed vil du gå glipp av viktig tilrettelegging og oppfølging. Dersom du tror du kan være intolerant ovenfor en matvare, snakk med legen din.

    Se forøvrig: http://www.dailyspark.com/blog.asp?post=gluten_fear_should_you_go_glutenfree_for_good

    PS. Jeg sier ikke at en kostholdsendring er dårlig i alle tilfeller, men ofte er det lurere å kutte ut pizza og burger fordi det er generelt usunt med junk og halvfabrikata, ikke på grunn av ett næringsmiddel som en veldig liten del av befolkningen ikke tåler.

  2. En anden ting, mange ikke tåler, men som der alligevel serveres og konsumeres (forståeligt nok) ganske anselige mængder af på psyk-afdelingerne rundt omkring, er koffein: http://caffeineweb.com.

    Jeg ville nok først og fremst se både mit koffein- (og koffein er i mange ting, ikke bare i kaffe og cola) og junkfood- (som Marianne er inde på) forbrug efter i sømmene, og foretage nogle justeringer. Tilsætningsstoffer, som der er masser af i junkfood og generelt i for-forarbejdede madvarer, er jo heller ikke ligefrem det sundeste at indtage i større mængder.

  3. Til informasjon: det har kommet reaksjoner på dette innlegget og dette tas selvsagt til etterretning. I løpet av kvelden vil jeg skrive noen tanker om hvorfor jeg valgte å la dette innlegget publiseres, til tross for at temaet er brennende kontroversielt.
    Vennlig hilsen
    Victoria

  4. En reaksjon på Marians svar på innlegget:
    Det finnes mange, mange, mange mennesker som har fått hjelp til et bedre liv både psykisk og fysisk etter kostomlegging. Jeg er et slikt tilfelle! Det er ikke dermed sagt at dette hjelper for alle, men det er viktig å prøve. Av den enkle grunn at det faktisk hjelper mange til et bedre liv. Diverse forskning har jo vist at mange psykisk syke har fått hjelp til å redusere sine plager ved endring av kosthold + et tilskudd av vitaminer og mineraler. Det er også gjort forskning på innsatte i fengsler for å se om kostholdomlegging kan bidra positivt. Det viste seg at det hadde en stor positiv effekt.

    I disse tider hvor man er så fokusert på høyt fravær fra arbeidsplassene (og hvor fælt det er for samfunnet med alle disse syke menneskene) så syns jeg det er rart at jeg ikke har greid å finne en eneste tanke rundt kostholdet. Jeg var på vei til å bli sengeliggende på heltid da jeg grep kostholdsomlegging som et siste desperate forsøk på å bli frisk. Kostholdsomlegging og store tilskudd av vitaminer og mineraler. Det viste seg at jeg hadde veldig lave verdier av det meste. Mitt kosthold er veldig strengt. Bare et lite avvik er nok til å gjøre meg syk i mange dager. Tarmene, og derfor også kroppen, var ekstremt redusert som følge av norsk «sunt» kosthold.

    Å legge om til en sunnere stil og sunnere kosthold kan jeg neppe tro har en eneste negativ virkning. Det viktigste er at man er nøye med å få i seg variert kost. Alle, uansett alder og helse, har godt av sunn og riktig mat.

    Men hvis man ønsker å dytte i seg vaffler, ferdigmat, boller og annen mat som fort reduserer kroppen så får man gjøre det …og ta konsekvensen av det.

    Ethvert innlegg som bidrar til økende fokus på dette temaet er bare av det gode!!!

  5. groftekanten: Er du sikker på, at du mener Marian og ikke Marianne? Jeg har sådan set ikke sagt noget mod, at man prøver med kostomlægning også. Jeg har bare nævnt, at der er andet end gluten, mælkeprotein og fruktose, der kan give problemer – og vist mindst lige så ofte gør det.

    Jeg er for resten helt enig med dig i, at det er ret ufatteligt, at der ikke er mere fokus på betydningen af sund ernæring for menneskets mentale velvære. Og ligesom jeg synes, det er ufatteligt mht. den ernæringsmæssige kvalitet, at man mange steder serverer «mad» på sygehusene (såvel somatiske som psyk-afdelinger), som jeg ikke engang ville servere for en hund, så synes jeg iøvrigt også det er ufatteligt mht. den «æstetiske» kvalitet (smag og udseende).

    På den anden side må jeg indrømme, at jeg er kritisk overfor den ortomolekulære psykiatri, der ikke er andet, end vitamin-og mineralvarianten af biobiobiopsykiatrien. Det er som oftest andet og mere end mad, der er årsag til kriser. Det er lidt for letkøbt i mine øjne, at ville (bort-)forklare al eksistentiel lidelse ved hjælp af biologi.

  6. Åh! Beklager!!! Det er Marianne jeg skulle skrevet. Det ble litt for mange like bokstaver å holde rede på 🙂

  7. Beklager at det ennå ikke er kommet noen bloggpost om dette, lovte å gjøre det i går, men har rett og slett ikke rukket. Har en liten en her på knappe tre uker som blir lettere illsint hver gang jeg legger henne fra meg 🙂 Men skal få skrevet i løpet av dagen (eller morgendagen!).

  8. Kanskje du rekker det innen utgangen av ammetiden hvis du skaffer deg babysjal (eller hva det nå heter)?

    Men først og fremst: Hjertelig til lykke!

    Ellers: Akkurat dette innlegget provoserte meg ikke i det hele tatt. Andre har gjort det. Men jeg har ikke ment at administrator skulle fjerne dem eller gjøres ansvarlig for om noen skulle dumpe inn her, fange opp råd som for eksempel jeg syns er fryktelig dårlige, og så ikke ha godt av dem. Nettet flommer over av råd, gode, dårlige, kontroversielle osv. – det er en utfordring å sortere for både gammel og ung. Slik er det. Denne bloggen gir seg ikke ut for å være en rådgivnings-tjeneste. Den skal ha stor takhøyde. Avgrensning mot oppfordring til selvskading/selvmord hadde etter min mening vært på sin plass. Alt det andre kan en argumentere mot i kommentarfeltet, og ikke plage administrator med bebreidelser for å publisere, syns nå jeg.

  9. Groftekaten: Jeg har heller ikke sagt noe negativt om å revurdere kostholdet sitt. Jeg sa faktisk «Jeg sier ikke at en kostholdsendring er dårlig i alle tilfeller, men ofte er det lurere å kutte ut pizza og burger fordi det er generelt usunt med junk og halvfabrikata…» Sist jeg sjekket inkluderer «generelt usunt» også boller og godteri og tilsvarende.
    Jeg mener «folk flest» bør legge om kostholdet sitt, og spise mindre toro og mer grønnsaker og frukt og fisk. Dette er det motsatte av hva du anklager meg for å mene.

    Det jeg reagerte negativt på, var å direkte anbefale folk å slutte med all mat som inneholder *ett* næringsmiddel som enkelte ikke tåler.

    Fint om du leser alt jeg har skrevet før du kommer med svar, ikke bare de tre øverste setningene.

  10. Titta: Takk 🙂
    Hehe, jeg har fått tilbud om å låne et slikt sjal av naboen, men hun må finne bruksanvisning først – eller jeg kan sikkert lete frem noen knyteteknikker på nettet, egne sider for dette, visstnok 🙂
    Men, NÅ sover hun i alle fall, så jeg skal sette meg ned for å skrive litt nå. I stad da jeg kommenterte ble det utelukkende brukt én tast ad gangen, så det går nok litt raskere nå som hun ligger sovende og vakker 🙂

  11. Tilbaketråkk: Hver på sin måte « ~ psykisk ~

  12. Marianne: Du skal ikke kimse av hvordan du begynner å skrive. Det setter standarden for resten av kommentaren din. Når man ikke ser vedkommende eller kjenner den som skriver så er man nødt til å tolke teksten. Det er noe av det «farlige» ved kun å basere seg på skriftlig dialog. Du går hardt ut og det gjør at man automatisk setter resten av teksten i samme kontekst.

Legg igjen en kommentar

