Skal vi lage bok sammen?

Jeg tenker det er på tide med et nytt prosjekt her på bloggen.

Da den startet opp for godt og vel et år siden, i anledning verdensdagen for psykisk helse i 2008, opplevde jeg det som om det var behov for en samleside hvor folk, uansett erfaring og ståsted, kunne publisere innlegg om psykisk helse. I løpet av de første dagene var det flere tusen treff på siden og det kom inn en mengde tekster.

Når jeg leser disse tekstene, så tenker jeg at de dreier seg om fundamentale elementer innen psykisk helsevern. Mange handler om at det er viktig å bli sett og tatt på alvor. Andre er politiske tekster som tar klare standpunkter når det gjelder tvang, medikamenter, individuell plan (og mangel på IP) og svikter og brister i tjenesteapparatet.

Mange av tekstene har gjort sterkt inntrykk, både på meg og en mengde andre.

Jeg har lenge tenkt tanken om at det hadde vært flott å lage en antologi bestående av tekster fra mange ulike bidragsytere, hvor folk sender inn tekster som kan sys sammen til en bok bestående av frittstående historier med et slags psykisk-helse-tematikk-lim. Jeg har sett med beundring på hvordan Kristin Oudmayer har gjort dette med mobbing som tema – hennes bok, Mobbeboka for voksne, kommer i salg i februar 2010. Det gleder jeg meg til! Prosjektet kan du lese mer om på Mobbebloggen.

Så nå lufter jeg idéen: blir dere med og skriver bok om psykisk helse? Jeg samler inn tekst, leser, sorterer, fikser og syr det sammen i samråd med bidragsyterne. Dette er på plan-inne-i-hodet-stadiet foreløpig, så det foreligger ikke konkrete avtaler med forlag og distributører, men jeg vil så gjerne – og håper du vil det også.

Jeg tenker at dette kan være en samling av tekst og bilder, folk som kjenner meg vet at jeg elsker Post Secret mer enn det meste annet man finner på nett, og det hadde vært flott å lage noe som blir en samling tekster med mening og bilder som forteller historier om tanker og levde liv. Dette kan bli en bok som tar tempen på psykisk helsefeltet og som er nyttig for både folk som sliter selv, folk som har slitt, folk som jobber innenfor behandlingsapparatet, politikere, pårørerende – alle.

Bruk kommentarfeltet under her, eller send en mail dersom dette er noe du kunne tenke deg å være med på!!

33 responses to “Skal vi lage bok sammen?

  1. Tilbaketråkk: Skal vi lage bok sammen?

  2. Kjempefin idé, Victoria!
    Og tusen takk igjen for at du startet Psykisk-bloggen – den var viktig for meg!
    Tusen takk!

  3. Tusen takk for det, Jan Olaf – det er fint å høre at den har vært til nytte 🙂 Håper på en god dag for deg!!

  4. Anonym inntil videre.

    Hei Victoria
    Jeg er mor til en ung gutt / mann som har fått erfaringer innen psykratrien som jeg ikke trodde var mulig. Han har fortalt meg så mye og det er hjerte skjærende å oppleve at ens egen sønn blir ødelagt av myndighetene.
    Jeg har forsøkt å komme ipsykratrien i tale, men når en er myndig, så gjør psykratrien som en vil med et menneske, og foreldrene må sitte å se på at de ødelegger dette unge menneske uten å kunne hjelpe med å få slutt på terroren…
    Jeg har selv tenkt tanken på å skrive bok om dette, men når jeg såg din anbefalling om å skrive en bok sammen, håper jeg at jeg får være med .
    Jeg har skreve så mye om dette til myndigheter uten å bli hørt, så jeg tror jeg har fått skrive sperr…

  5. Høres kjempeflott ut! (forfatter av 10 000 skritt fra galskap)

  6. Ja, det var en veldig god ide! Jeg jobber frilans som journalist, har gitt ut bok og har mye på hjertet når det gjelder psykisk helse. Hvis du vil bruke meg, så er jeg her 🙂 Send meg en mail: line@kreativmamma.no

  7. God ide! Jeg kunne bidra med noe innenfor barne/ungdomspsykiatri. Har langt mer erfaring enn jeg ønsker her, som forelder, og er også fagperson.

  8. Hei og takk for kommentarer! Gleder meg til å ta fatt på dette utpå nyåret 🙂

  9. Anonym inntil videre.

    Hei psykisk, Line Konstali og Tonje og andre.- jeg vil svært gjerne komme i kontakt med dere.Men ikke her på forum vil jeg utlevere noe.
    Jeg har også som pårørende mer erfaring en jeg ønsker som foreldre når det gjelder ungdomspsykratri . Ikke alt som er bare bra i psykratrien.
    Har så vidt begynt å skrive bok om våre erfaringer , jeg er ikke flink til å få det ned på papiret, så dette er en flott mulighet

  10. Anonym inntil videre – bare send meg en mail. Jeg er allerede en offentlig person, så jeg skal heller ikke utlevere for mye av mitt private liv. Men har mye livserfaring som jeg vil dele i denne sammenheng, og siden jeg tidligere har skrevet en samfunnsaktuell bok har jeg endel erfaring. Dette er jo et veldig viktig tema, og noe jeg virkelig brenner for skal komme ut i lyset!!!

  11. Anonym inntil videre.

    Hei Line .
    Tusen takk for svar Hvordan kommer jeg i kontakt med deg da ? ..
    Jeg har ikke lyst til å legge ut min epost adresse her..

    Ønsker dere samtidig dere alle – Et godt nytt år.

  12. Anonym inntil videre.

    Beklager Line: Glemte å rulle meg opp på siden her. Jeg ser email adressen din der, og tar kontakt over ny året.

  13. Min historie om min ex-bestevenn som er psykopat ville gjøre seg. Her finner en det meste om hvor dårlig en kan behandle andre mennesker som bare vil en godt. Hvordan en blir beskyldt for å kjøpe denne psykopaten som venn, hvordan en i en alder av 28 mener at ingen har bestevenner, og at denne personen aldri har sett dette i media eller lest det ordet, hvordan en går fra dame til dame og de står igjen som store spørsmålstegn om hva de gjorde galt og hva som var galt med dem, hvordan en er seksuelt promiskuøs, hvordan en bygger ned selvtilliten til andre uten anger for dette, hvordan en lever parasittistisk fordi en har så dårlig råd at en krever mye av andre, hvordan en har en overflatisk sjarme som virker tiltalende, hvordan en sier at en aldri vil unnskylde for det en har gjort for det ikke er noe å unnskylde, hvordan denne personen sier til flere kolleger at de må gå til psykolog for det er noe galt med dem, hvordan han ikke vil forklare seg om hva problemet er eller hva som er så galt med en slik at offeret går rundt og lurer på hva en har gjort galt, ikke får sove da en er ute etter å finne svar og mening …listen er uendelig.
    Jeg har søkt all tenkelig informasjon og har lest meg godt opp på psykopater – og vet hvordan de regelrett ødelegger andre personer.

    For meg er det viktig at folk informeres om denne lidelsen som ikke så mange er kjent med – bortsett fra gjerne som et skjellsord. Mange er for naive da ikke kan tro at noen kan være så beregnende og ondre som psykopater er.

    Jeg er med og forteller gjerne min historie!

  14. Jge er uenig med André i at man skal skrive stygt om andre basert på diagnosen vedkommende har fått av fagfolk.
    Nå er ikke dette min bok, men synes jeg bare måtte si det.
    Har for øvrig nettopp skrevet en bloggpost om psykopatstempling:
    http://stomm-blog.blogspot.com/2009/12/poeng-for-psykopati.html

  15. Tilbaketråkk: Bokprosjekt: takk for bidrag! « ~ psykisk ~

  16. Takk for kommentarer alle sammen! Sigrun, jeg skjønner godt hva du mener – dette er absolutt problematisk! Men samtidig som må passe på, så tenker jeg også at andres oppførsel og væremåte har stor betydning for hvordan vi har det, og det er det også viktig å få frem. Takk for lenke!
    Victoria

  17. Tilbaketråkk: Tweets that mention Skal vi lage bok sammen? « ~ psykisk ~ -- Topsy.com

  18. Kanskje jeg kan bidra med et litt annet perspektiv. Det kommer an på hvor bredt du vil at temaet skal bli. Jeg er hovedsakelig interessert i transseksualisme-diagnosen og systemet for diagnostisering og behandling av den.
    Jeg har flere mulige tekster jeg kan skrive i relasjon til temaet psykisk helse:
    – en humoristisk (svart humor er nødvendig i dette systemet) og personlig tekst om alle de Catch22 jeg har møtt på.
    – en mer faglig orientert tekst om diskusjonen rundt hvorvidt diagnosen transseksualisme skal klassifiseres som mental lidelse. En del av argumentene mot mener jeg er med på å forsterke stigma rundt psykiske lidelser, samtidig som det finnes andre sterke argumenter. En slik tekst kan gjøres ganske generell om hvorfor noe klassifiseres som mentale lidelse og bare bruke transseksualisme som konkret eksempel
    – en tekst om sykdomsforklaring av avvik med utgangspunkt i homofili, fetisj/SM og Gender Identity Disorders (kjønnsidentitetsforstyrrelser)

    Stikk gjerne innom bloggen min for tekstprøver og mer info: http://framandkar.wordpress.com/blogg/

  19. Hei Tarald! Jeg skal lese på bloggen din, tusen takk for kommentar! Jeg tenker at det i utgangspunktet er flott å kunne skrive om mange ulike perspektiver, jeg. Psykisk helse og seksualitet er et tema som får for lite oppmerksomhet!

  20. Hei.

    Jeg har erfaring fra å være den psykisk syke etter traumer i ungdomstiden med en psykopat. Er nå «friskmeldt» av psykolog og psykomotorisk fysioterapaut, friskmeldt i gåsetegn fordi jeg fremdeles har ting jeg jobber med, men klarer meg nå fint med familie, kjæreste og mine nærmeste venner =)
    Syns dette er et fantastisk forslag, å vil gjerne være med å bidra hvis det er ønskelig.

    Lita

  21. Gjerne 🙂 Tar i mot alle bidrag, så fint at du liker ideen! Tusen takk! Glad for å høre at du har det bedre nå!

  22. Hvordan vil du ha dette gjort evt da? Må si jeg ikke har noe erfaring fra noe sånt, så en forklaring ville vært fint =)

    Tusen takk for d, fikk vite om bloggen din via facebook faktisk, noen hadde lagt den ut der.

  23. Jeg skal skrive en skikkelig forklaring på hva og hvordan 🙂 Legger det ut så snart det er ferdig, men tror ikke jeg rekker det i dag. Til nå er det en del som har sendt inn tekst via mail (psykisk(a)yahoo.no) og disse skal jeg lese igjennom og kommentere. Gir alle tilbakemelding, og etter at det er kommet inn en drøss (forhåpentligvis) tekster, må det gjøres et utvalg. Skriver mer om dette i morgen 🙂

  24. Anonym inntil videre.

    Ikke lett å få utgitt en bok, hvor går en for å få en bok vurdert når det er vanskelig å få Norske forlagg til å trykke boken????

    »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»

    Kopi :
    Kjære XXXXX

    Vi har nå vurdert ditt innsendte materiale i en samlet redaksjon og kommet frem til at vi velger å takke nei til et samarbeid, da vi tror det blir vanskelig å nå et tilstrekkelig antall lesere i det norske markedet.

    Det var interessant å lese om dine erfaringer, og det er prisverdig at du ønsker dette problematisert, noe som også kan hjelpe andre i lignende situasjon. Det er åpenbart at du har en sterk historie å fortelle, og du skriver fint om mye av det som har hendt deg. Vi tror imidlertid at markedet for en slik utgivelse er for lite. Konkurransen om leserne er tøff og det er ofte vanskelig å nå frem selv om man føler man har et budskap som angår flere.

    Andre forlag kan selvfølgelig vurdere dette annerledes, og vi ønsker lykke til videre med å få utgitt prosjektet.

    Takk for tilsendt materiale.

    Vennlig hilsen XXXXX

  25. Tarald: Fra Tidsskrift for Norsk Psykologforening

    Hvorfor bør diagnosene fjernes?

    Ordet «uvanlig» kan for eksempel bety statistisk sjelden, eller det kan bety noe som ligger utenfor moralsk aksepterte grenser. Det er ingen grunn til å diagnostisere noe, heller ikke en seksuell tilbøyelighet, bare fordi den er sjelden.

    Dette er også en menneskerettighetssak: Psykiatriske diagnoser kan være stigmatiserende. Folk lider av at seksualiteten deres blir diagnostisert. Ingen bør diagnostiseres for hvem de er, for den smaken de har, heller ikke for interesse, tro eller etnisitet, eller for den type seksualitet de foretrekker eller har.
    http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=52392&a=2&sok=1

  26. Jeg syns det er en god ide. Selv har jeg opplevd å ha en nær pårørende som har blitt behandlet i psykiatri. Jeg kommer aldri til å komme over hva hun ble utsatt for under dekke av at det var behandling. Det er så viktig at dette kommer frem. Selv har jeg ihvertfall lært at en skal være veldig kritisk for hvem en kontakter når livet blir vanskelig. En har hatt et sterkt fokus på barn av psykisk syke, og jeg føler at en også prøver å sette et stempel på meg. Men det er ikke mitt fokus. Det som er mitt fokus er hvordan de i psykiatrien behandlet min nære pårørende. Det er det jeg aldri kommer over. Derfor er det så viktig å komme ut med all opplysning en kan på dette feltet for at en kan få til endring. Jeg kan gjerne bidra.

  27. Hei Anne Marie! Takk for din kommentar! Jeg klikket inn på bloggen din og leste tekstene der, det burde flere gjøre, det du skriver om er alvorlog og viktig! Send gjerne inn bidraget ditt på mail: psykisk(a)yahoo.no. Det er ikke noen bråhast, så du har tid på deg 🙂
    Ønsker deg en god dag.
    Victoria

  28. Anonym inntil videre.

    Synes det er få som svarer på email og diverse her inne, sitter fortsatt og venter .
    Anne Marie Haga mflere, er int. i å komme i kontakt med flere som har dårlig erfaring med psykratrien.

    Sendte faktisk en email for ca en mnd siden til en person her inne, har enda ikke fått svar på den eller annet jeg har skreve her på forum. Er det meg som er utolmodig, eller er det for dårlig av tråstarter å ikke følge opp ????

  29. @Anonym inntil videre: Skjønner ikke helt hva du mener nå? Har du sendt mail til psykisk-mailen (yahoo)? Jeg gikk igjennom spammen,men jeg så ikke noen «ekte mail» der heller. Jeg ble bare nå litt usikker på hva det er du sitter og venter på? Min intensjon med dette er ikke å samle folk som har dårlige erfaringer, men å lage en antologi bestående av tekster skrevet av folk som har erfaring med psykisk helsevern, enten ved at de er brukere, fagfolk, pårørende eller bare generelt interesserte.

  30. Vil bare legge til at denne siste kommentaren slett ikke var negativt ment, ser den virker litt krass – men jeg ble bare så usikker på hva du mener. Hvis du ikke vil skrive det her, så send gjerne mail 🙂

  31. Kanskje jeg kan bidra og??

  32. http://mittlivsombipolar.blogspot.com/ prøver igjen jeg så får vi se om linken fungerer

Legg igjen en kommentar

