«Psykisk syke» i kommunale boliger

Bidragsyter: Sigrun

For et par uker siden skrev jeg i en post på min egen blogg at Barneombudet mener Barnekonvensjonen brytes blant annet fordi det bor «psykisk syke» i samme kommunale gårder som barnefamilier.

Bakgrunnen var at jeg leste:

I dag bor det rundt 5.000 barn i kommunale boliger i Oslo blant psykisk syke og rusmisbrukere, ifølge tall fra det kommunale foretaket Boligbygg Oslo KF. Barneombudet mener dette bryter med Barnekonvensjonen.

Derfor spurte jeg: Hvem er de «psykisk syke»?

 Gruppen framstilles som farlig og bråkete. Det nevnes ikke med ett ord at mange med en psykisk lidelse som bor i kommunale gårder, lider under utrygge forhold der. Hvorfor gjør det aldri det?

Jeg vet om en eldre kvinne med en vond historie fra psykiatrien som var livredd i hjemmet sitt. Hun var ute og gikk hele dagen fordi hun ikke følte seg trygg i det som skulle være et hjem. Jeg lurer på hva hun og de som er i samme situasjon som hun var, tenker når de leser at personer med psykiske lidelser gjør livet utrygt for folk i sin nærhet.

Så langt har ingen fagfolk tatt til motmæle mot disse framstillingene.

Vet de kanskje ikke hvordan mange i pasientgruppen bor?

One response to “«Psykisk syke» i kommunale boliger

  1. For å være ærlig, så syntes jeg Barneombudet burde hatt bedre vett enn å komme med en slik uttalele.

    Psykisk syke er ikke det samme som voldelige. De aller fleste psykisk syke er like ufarlige som deg og meg. De fleste voldelige personene er ikke psykisk syke! De fleste forbrytelser foretaes av friske mennesker.

    Mange psykisk syke har lave trygdeytelser og har selv ikke råd til å kjøpe seg bolig f.eks. i Oslo og blir da henvist til kommunale boliger. Oslo sine kommunale boliger er ofte nedslitte gårder med mange leiligheter uten skikkelig vedlikehold. I slike fæle gårder skulle det hverken bo psykisk syke eller barn for den sak skyld.
    Det er ikke særlig god politikk å fylle hele hus med ulike sosiale tilfelle. Det ville vært bedre om kommuen hadde spredd de kommunale boligene rundt i ordinær bebyggelse, altså i vanlige borettslag blant ordinære leiligheter.

Legg igjen en kommentar

