Hvem er «psykisk syk»?

Bidragsyter: Sigrun

Jeg har et spørsmål til folk som jobber med psykisk helse, fagfolk, ansatte og tillitsvalgte i organisasjoner, politikere og andre:

Hva betyr «psykisk syk»?

En kommentar på bloggen min om psykiske lidelser og lovbrudd fikk meg til å lure på hvem det egentlig refereres til når det snakkes om psykisk syke, enten de nå er voldsutøvere og/eller ofre for offentlig omsorgssvikt.

Begrepet brukes stadig av journalister, politikere, brukerorganisasjoner med flere:

Psykisk syke blir glemt
Psykisk syke får ikke bolig
Politiet bruker store ressurser på psykisk syke
Psykisk syke på frifot
Flere drap begått av psykisk syke
– Psykisk syke får for dårlig oppfølging
Mer tvang mot psykisk syke
– Psykisk syke presses til uføretrygd
Friskmelder psykisk syke på oppdrag fra staten
Færre psykisk syke i Norge
– Svekket tilbud for psykisk syke

Oslobyråd Sylvi Listhaug var nylig i Dagsavisen og ville sperre inne på livstid noen hun omtalte som de sykeste, som blant annet omfattet personer som kan være til fare for seg selv. Om hun mente personer som har hatt psykose, eller alle typer psykiske lidelser, kom ikke fram. En suicidal person trenger jo slett ikke å være psykotisk.

Hva er normativt riktig å legge i begrepet «psykisk syk»?
Hva mener du når du bruker betegnelsen «psykisk syk»?

Er det positivt å ha et samlebegrep, slik man ville hatt om man også begynte å snakke om «somatisk syke»? Jeg spør blant annet fordi noen som betrakter meg som syk (jeg er alvorlig traumatisert), behandler meg ut fra en forestilling om hvordan psykisk syke er. Det sies blant annet at alvorlig psykisk syke mangler sykdomsinnsikt, og også jeg har «store problemer». Hva dette kan avstedkomme når jeg har vært i nød og ikke blitt trodd av folk jeg har bedt om hjelp, for eksempel politikere, orker jeg ikke engang å fortelle.

Se også:

Er tenåringer «psykiatriske pasienter»?
Er det greit å kalle noen gale?

One response to “Hvem er «psykisk syk»?

  1. Tilbaketråkk: Gode spørsmål « Ettertid

Legg igjen en kommentar

