– Hva vil du jeg skal gjøre for deg?

Bidragsyter: Jan Olaf Ellefsen

En blind mann ble spurt om det: «Hva vil du jeg skal gjøre for deg?»

Kanskje bør dette spørsmålet også stilles veldig ofte til pasienter i psykiatrien.

Den blinde svarte: «Rabbuni, la meg få synet igjen!» Det er nok ikke mange blant de ansatte i psykiatrien som vil ha forutsetninger for å helbrede mennesker momentant. Men kanskje er det mange og små ting som de kan gjøre, dersom de spør – som over tid kan helbrede.

Det er ikke sikkert at pasienten har et svar med det samme, men kanskje vil stadig flere svar dukke opp etterhvert som spørsmålet blir stilt flere ganger.

Kanskje trenger ikke psykiatriens metode være noe mer enn det, å stille det spørsmålet – i stedet for å tre en rekke ting ned over personen, som den kanskje ikke ønsker, ikke har behov for. Men for å kunne hjelpe personen med det den svarer, dersom det lar seg gjøre, så vil det sikkert kreves mye innimellom. Men kan man ikke hjelpe med det som svares, så kan man spørre på nytt.

Det kan jo la seg gjøre, å spørre om det: «Hva vil du jeg skal gjøre for deg?»

Så ofte som mulig.

4 responses to “– Hva vil du jeg skal gjøre for deg?

  1. Det bibelstedet der har jeg også stor sans for.
    Vi burde få litt frigjøringsteologi inn i det psykiske helsevernet!

  2. Men for mange tar det enormt lang tid å komme dit at man tør å sette ord på det man trenger. Så det er ikke alltid at det er spørsmålet som kan komme først.

    Tror jeg…

  3. Jeg savner mailene fra deg, Jan Olaf – har du sluttet å sende dem, eller står jeg bare ikke lenger på listen?

    Vennlig hilsen
    Victoria

  4. I aprilnummeret av Tidsskrift for Norsk Psykologforening (nr 4/2009) er både Jan Olaf og jeg sitert under spalten «Psykologer i media». Jan Olaf fra et innlegg i Aftenposten 10. mars; jeg fra et innlegg på Vesterålen Online på kvinnedagen 8. mars. Side 380-381 i tidsskriftet.

Legg igjen en kommentar

