Psykologer og vold

Bidragyter: Sigrun

Tove Smaadahl mener det er svært uheldig at psykolog Kristin Spitznogle sier at en kvinne kan tilgi det første slaget fra en mann.

– Jeg reagerte veldig sterkt på at en psykolog sier noe sånt, understreker hun.

Da tror jeg ikke hun helt vet hva psykologer kan tenke om vold.

Jeg ble utsatt for vold fra så langt tilbake jeg kan huske (tre-årsalderen) og til jeg var i tenårene. Det var vold av langt grovere karakter enn en ørefik. Den skjedde ofte, noen ganger nærmest daglig, i løpet av alle disse årene. Jeg gikk rundt og var redd hele tiden, og hadde mitt første selvmordsforsøk som tiåring.

Som voksen søkte jeg psykologhjelp. Flere psykologer mente jeg burde gjenoppta kontakten med vedkommende som påførte meg store traumer som barn. En av dem sa rett ut at vold ikke er skadelig for barn. En annen hevdet at jeg «straffer vedkommende hardt», fordi jeg ønsket å leve mitt eget liv og ikke ha kontakt som voksen. Faktum er at vedkommende unnslapp enhver straff, fordi saken var foreldet da jeg greide å anmelde.

Disse psykologene var erfarne avtalespesialister. Den ene er i dag professor ved Universitetet i Oslo.

Jeg har også opplevd vold i parforhold som voksen, og selv om det var knalltøft mens det sto på, så var det på ingen måte så traumatiserende som å bli slått som barn. Voksne kvinner kan dessuten bare hive seg inn en taxi og dra til krisesenter, mens politikerne ikke har tatt ansvar og opprettet krisesentre for barn (Inga Marte Thorkildsen er en av dem som har skjønt dette behovet).

Det hadde vært interessant å høre fra Norsk Psykologforening om deres offisielle syn på vold. Dersom det avviker fra medlemmers praksis, burde foreningen gi opplæring til sine medlemmer.

Lenker:
Politikere slakter Spitznogle-utspill om menn som slår
– Jeg har blitt fysisk angrepet
– Vi tilgir ikke slag!

Kandahar mener: Ikke svart-hvitt
Prinsesse Lea mener: Ja, ett slag kan tilgis

Se også: Borgelig tilgivelsespreik

Også publisert på 0803-bloggen

One response to “Psykologer og vold

  1. Er lett for uvitende å slenge ut en kommentar om at det er feil av Spitznogle å si noe sånt. For 90% av befolkningen som ikke vet hva de snakker om, vil nok være enig med politikerne av den grunnen at det høres fornuftig ut ved første øyekast. Såklart er det litt spenstig å komme med et slikt utsagn, men om noen vet hva de snakker om i «domestic violence» saker, eller BWS (Battered Woman Syndrome) – om jeg kan gå så langt å kalle det det; så er det vel blant annet Spitznogle, som en samlivsekspert har hun nok mer erfaring innenfor fagfeltet enn de fleste andre.

    Skjønner henne spesielt med tanke på at senest i går så jeg en nyhet om at folk mente karrieren til Rihanna kan være over på grunn av hun valgte og bli i forholdet med Chris Brown; SPAR MEG, hvilket samfunn er det vi lever i, om det skulle bli slik…

Legg igjen en kommentar

