– Vi drukner i overgrep

Bidragsyter: Ingunn Ø.

En varm takk til de som retter søkelyset på overgrep i psykiatrien. Jeg har selv opplevd grove brudd på menneskerettighetene og jeg har også sett medpasienter oppleve sterke krenkelser. Jeg vet at det skjer vonde ting i de lukkede rom, handlinger som usynliggjøres og ties i hjel. Nå er det på tide at vi får dem fram i lyset!
Jeg glemmer aldri det skrekkslagne ansiktet til en medpasient, den unge moren som var kommet alene til Norge med barnet sitt fra Bosnia. Hikstende fortalte hun om belter, politi og håndjern som møtte henne da hun søkte hjelp i det norske hjelpeapparatet. Hun sa til meg at det hun hadde opplevd i psykiatrien i Norge var verre enn hennes erfaringer fra krigen i hjemlandet. 

 Jeg slutter meg helt og holdent til det Bjørg Njaa skriver i en replikk i Aftenposten 2.juli 2007: ”Hvor mange historier trengs før noen tar ansvar?”
Fylkesleger, politikere og Statens Helsetilsyn har fått en mengde klagesaker og sitter på en haug med dokumentasjon. Hvorfor skjer det ingenting? Dette er ansvarsfraskrivelse og unnfallenhet i offentlig regi!

Fylkeslegene sender ut standardiserte svarbrev med avslag og Helsetilsynet svarer bare at de ikke ser noen grunn til å reagere ut i fra lovverket.! Ja, men så gjør noe med lovverket, da! Det kan dere som er politikere! Det er bare dere som kan gjøre det, men dere må ville det!
Hvor er viljen til å skape et godt liv for dem som alt har gått i stykker for? Hvorfor er det ingen med makt og myndighet som tør å stå fram og si høyt og tydelig at overgrep i psykiatrien er galt, at det er noe som absolutt ikke skal aksepteres i et velferdssamfunn?
Hvorfor stanser dere ikke brudd på menneskerettighetene her i vårt eget land?
Politikere kan gjerne være med en spennende natt på en fødeavdeling. Hvor er den politikeren som er villig til å la seg tvangsinnlegge på en psykiatrisk akuttavdeling en natt og observere hva som skjer der? Uansett hvor vonde krenkelser psykiatriske pasienter opplever, så er det liksom greit!! Mer enn noen andre trenger vi beskyttelse og rettsvern mot overgrep i offentlige institusjoner! Når får vi det?

Etter å ha blitt krenket på det groveste i ”verdens beste land å bo i! melder det seg faktisk et naturlig og rettmessig behov for oppreisning og erstatning. Det er mulig å få gjennomslag for et slikt krav, i hvert fall har barnehjemsbarn og tatere vist at rettferdigheten kan seire. En stor takk til dem for deres utholdenhet!
I likhet med mange andre har jeg søkt om Billighetserstatning og to ganger har jeg fått avslag med begrunnelse at saken ikke hører inn under saker som staten prioriterer!

En mor sa en gang på en konferanse:” Vi drukner i overgrep!”
Vet ikke hvorfor, men psykiatere går ikke på slike konferanser.
Psykiaterne skulle hørt henne og alle de andre mødrene, fedrene, og familiemedlemmene som i årevis må sloss for at deres kjære skal få et verdig liv. Kanskje legene da ville dukke frem fra sine tjukke, støvete journaler og begynne å interessere seg for det enkelte menneske, dets liv og historie.
Først da tror jeg at psykiatriske pasienter vil oppleve rettferdighet og oppreisning og kanskje få et godt liv.

One response to “– Vi drukner i overgrep

  1. Helt enig med deg..jeg lurer også på hvorfor myndighetene sitter stille og ser på dette..Det er rett og slett veldig skremmende..Jeg forstår godt hvorfor mennesker er redde for å stå frem..represaliene kan bli katastrofale..Sykehusene brukes som torturkamre og dette er det tydeligvis få som er klar over..Mange overlever ikke,mange ødelegges av all medisineringen..Jeg håper en dag at våre stemmer blir hørt av noen med innflytelse..noen som virkelig bryr seg..Det er på tide.Psykiatriens galskap har fått råde altfor lenge..

Legg igjen en kommentar

