Alle de dagene jeg brukte

Bidragsyter: Victoria

– på å være så forferdelig skuffet over meg selv var bortkastet.

Alle de dagene jeg brukte på “I hate my self and I want to die” var tid jeg kunne ha brukt til andre ting.

Alle de dagene jeg så meg i speilet og hatet det jeg så, alle de dagene jeg var glad for å spise mat fordi jeg visste at jeg kunne kaste opp – de var bortkastet.

Alle de dagene jeg spiste sammen med andre og fikk panikk fordi sosialt samvær gjorde det vanskeligere å kvitte seg med maten, slik at jeg måtte ta med meg plastposer og kaste opp i inne i boden, vel – de var bortkastet.

Alle de dagene jeg satt og tenkte at andre har det bedre dersom jeg dør, de var bortkastet og alle de dagene jeg følte meg som et helvete og at det kom til å være slik resten av livet var bortkastet.

Alle de dagene jeg satt på rommet mitt på sykehuset, pønsket ut hvordan jeg skulle kunne fremstå som friskere enn det jeg var, slik at de skulle skrive meg ut så jeg kunne fullføre dødsprosjektet mitt,

var

bortkastet.

Jeg mener ikke at de var verdiløse. For de hadde på sett og vis en verdi, i form av at alle de dagene har gitt meg et tankegods, et univers av for-og-mot-tanker som jeg kanskje ikke ville ha hatt foruten. Men dagene brøt meg jo ned, for slik er det gjerne med mange vonde dager etter hverandre.

Jeg skulle ønske jeg hadde tenkt bedre om meg selv.

Dagene , de er ikke slik som dagene før var.

Nå er det bedre. Det er da også litt av poenget mitt. Siden det faktisk ble bedre, så var det ganske bortkastet å ha det så ille fordi det liksom aldri ville bli bedre. For det gjorde jo det. Tankene om at problemene ville vare evig, de var kanskje de verste.

Nå klarer jeg mange ting. Jeg gjør mange ting. Det er faktisk slik at jeg får til en hel del, og når jeg for eksempel ser bilder av meg selv fra jeg var på stranda i Hellas for tolv år siden, så tenker jeg at den jenta burde ikke ha vært så bekymret for magen sin og hva alle andre kunne tenke om den.

Den var sikkert igrunnen ganske fin.

Sier jeg nå.

Nå er jeg litt eldre, nå har jeg to barn, jeg har ikke trent på gud vet hvor lenge. For en stund siden begynte det å skje noe med meg, og plutselig er jeg blitt litt større (ganske mye, faktisk) enn det jeg var. Altså, det jeg var etter jeg ikke lenger var så tynn som jeg var i en periode. Nå ville jeg hatt godt av å trene litt, det vet jeg. Det er bare det at jeg

  • egentlig ikke har så veldig lyst
  • synes det virker veldig slitsomt

Men jeg skal gjøre det. Jeg tror jeg ville ha blitt gladere, fått mer overskudd og alle de andre bla-bla-greiene de lokker med. Hvem vet, kan hende har det noe for seg.

Men nå skal jeg gjøre det fordi jeg vil meg selv vel, ikke fordi jeg skal ødelegge meg selv.

I går kveld leste jeg litt i selvbilde-delen i Virrvarrs bok – Jenter som kommer. Jeg fikk tips til en nettside som for meg var upløyd mark, nemlig

The Shape of a Mother

Jeg kikket litt rundt der. Det var mye forskjellig. Alle mulige fasonger. I de fleste kommentarfeltene stod det: You look great!

Jeg har en kropp. Jeg har et liv. Jeg kan gjøre ting som er bra for meg selv. Jeg trenger ikke spise potetgull med begge hendene, jeg kan godt trene litt.

Men jeg orker ikke bruke dette livet jeg har på å hate kroppen min.

Om tolv år kan det jo hende jeg synes jeg var fin for tolv år siden.

4 responses to “Alle de dagene jeg brukte

  1. Kjerstin Kjeverud

    Kjære Victoria!
    Har sagt det før, og jeg sier det igjen; du er ei så flott jente, med så mange positve ressurser og egenskaper!

    Teksten din er så god; «alle de dagene…»

    Du er utrolig flink, og jeg beundrer deg så utrolig mye for alt du har mestret!

    Klæm Kjerstin

  2. Tusen takk for det, Kjerstin! Det er så snilt av deg å si det – og jeg kan si det samme rett tilbake igjen til deg!

  3. Fikk lyst til å kommentere litt utradisjonelt med å linke til et «gammelt» innlegg jeg skrev. Hva som er vakkert hos en kvinne, har ikke avgjørende mye med kroppsfasong å gjøre.

    http://phalloides.wordpress.com/2006/09/21/kontraster/

    Ha en god uke 🙂

  4. Takk for det. phalloides 🙂
    Og jeg lover deg at jeg snart skal få somlet meg til å rydde i kategorier, sette opp skikkelige lenkelister til nyttige sider, samt gi hele bloggen et visuelt ansiktsløft 🙂
    Juleferiesyssel 🙂

Legg igjen en kommentar

