Om å drepe seg selv sakte

Bidragsyter: lemonswirl

Narsistisk og selvmotsigende i splittelsen mellom hode og kropp; psyke og intellekt, å være og å forsvinne.
Hvor langt kan jeg gå for å være en skygge av meg selv, se like kaotisk og syk ut på utsiden som jeg føler meg på innsiden?

Jeg mister meg selv, gang på gang, og for hver gang blir linen litt strammere. Jeg eksisterer ikke lenger, fragment på fragment av min personlighet har falt vekk. Blitt byttet ut med psyk; tall, regler, forbudt-ikke forbudt, skyldfølelse; ingen selvfølelse, skam. Og en ekstrem trang til å være ‘verdig’ diagnosene.

Sult.
Følelsen av kontroll og viljestyrke.
Ikke fortell meg hva jeg føler så jeg slipper å tenke på det.
Sult
og alt som noen gang har såret; kommet under huden min,
fått det beste av meg blir borte.
Hvis jeg sulter, nummer det med smerte vil ikke det være der, det vil ikke lenger være en realitet at folk
sårer meg
sviker meg
forlater meg.

Jeg har innsett at jeg fører krig med meg selv. Psyk mot intellekt, livet. Det finnes ikke nok tid eller plass til begge deler. Jo mer jeg faller i et ensidig spor av vekttap, matinntak og tall, jo mer isolert blir jeg fra virkeligheten – risikerer alt og alle som betyr noe for meg for å bli sett.

Sult.
Smerter og kroppen til en gammel dame selv om jeg bare er 21.
Sult blir
kommunikasjonssvikt og selvhat,
et ønske om å dø fordi tankekjøret om mat spiser meg levende.

2 responses to “Om å drepe seg selv sakte

  1. Jeg kjenner meg så igjen i dette med å være «verdig» sin diagnose. I gode øyeblikk lurer man liksom på om man egentlig er så sjuk, og man føler liksom at man ikke er gal nok.

    Har vel strengt tatt hatt et lite ødeleggelsesprosjekt gående også. Siden man ikke tørr å gå hele veien, gjør man det sakte.

    Utrolig fin post!

  2. Hei Lars.
    Takk for kommentar på posten min.

    Jeg tror at alle som har psykiske lidelser kan kjenne seg igjen i det at man ikke føler seg «syk nok». Det er ganske interessant i grunn, hvor lett man lar seg definere av en diagnose.

Legg igjen en kommentar

