Skam deg!

Bidragsyter: Sigrun

I juli hadde en mann som har blitt uføretrygdet, et innlegg i Bergens Tidende, der han blant annet skriver:

Psykiske sykdommer er nesten aldri akseptert, det merker du kjapt. Jeg ble derfor glad da jeg noen måneder etter at jeg ble sykmeldt fikk blodpropp i begge lungene. For da kunne jeg vise til en ordentlig sykdom som alle forsto, selv om jeg holdt på å stryke med.

Selv min arbeidsplass forsto denne sykdommen. For da jeg fikk blodpropp sendte de meg blomster med ønske om god bedring!

Fordi jeg går sykmeldt har jeg også fått psykiske problemer på grunn av at jeg ikke er i arbeid – jeg ser ned på meg selv. Det er som et tveegget sverd, jeg klarer ikke å gå i arbeid men samtidig forakter jeg meg selv for at jeg ikke klarer å gå i arbeid.

Personlig tror jeg all medieomtalen om at vi nordmenn er den vestlige verdens største trygdemisbrukere fordi vi ikke gidder å gå i arbeid er årsaken til slike psykiske mer belastninger. Dette på tross av at jeg har betalt mine skatter og avgifter i alle år, som blant annet skal dekke et eventuelt sykdomstilfelle og en eventuell trygd.

Jeg er klar over at der alltid vil finnes personer som vil misbruke et godt system. Men pass deg for å snakke nedsettende om alle uføretrygdede, for du vet ikke om du plutselig en dag er en av dem selv.

Kan det være at feil folk skammer seg?

Bilde: Wikimedia Commons

Legg igjen en kommentar

