Jeg grein fordi jeg ikke klarte noe annet

Bidragsyter: Kathleen

En gang jeg var 16 og skulle på butikken med handlevogn, satte det ene hjulet seg fast i en liten sprekk i asfalten. Å rette på handlevognen hadde ikke trengt noen anstrengelse og tatt toppen to sekund, i stedet begynte jeg å grine.

Jeg hadde mareritt hvor jeg drømte at jeg spiste sjokoladekake, chips, hamburgere og pizza, som jeg våknet fra med kaldsvette og panikk. Å, det var bare en drøm!

– Skal du ikke spise noe?

– Nei, jeg rekker det ikke, må skyndte meg til skolen!

Smekk med døra.

– Våkn opp!

– Hæ? Å, sorry.

Hodet opp fra pulten. Hjemmeleksene var ikke gjort den dagen heller. Vannflasken tom igjen. Tyggis.

Storfri. Fylle på vann. Sette seg ved dataen på skolebiblioteket fordi kantinen er mas.

Klokken er kvart på, neste time. Jeg orker ikke, jeg skulker. Fylle på vann igjen.

Endelig er skolen slutt. En røyk før bussen hjem kommer. Svimmelhet.

Hver eneste dag.

*

Jeg grein fordi jeg hadde nådd målet mitt for lengst, jeg grein fordi håret mitt hang, jeg grein fordi jeg ikke hatt mensen på et halvt år, jeg grein fordi jeg hadde den samme tanken i hodet hele tiden, jeg grein fordi jeg var sliten, jeg grein fordi jeg hadde gitt opp på skolen, jeg grein fordi jeg endelig hadde klart å få folk til å se meg, jeg grein fordi jeg løy så ofte, jeg grein fordi jeg var amper så mye, jeg grein fordi jeg var redd, jeg grein fordi jeg trodde jeg hadde kontroll, jeg grein fordi jeg trengte fem lag med ullgensere for å holde meg varm, jeg grein fordi jeg ikke klarte noe annet.

Legg igjen en kommentar

