Velkommen til temablogg for psykisk helse!

Hjertelig velkommen til denne temabloggen for psykisk helse.

Har du en tekst du ønsker å legge ut her? Da kan du legge igjen en melding i kommentarfeltet, eller sende en e-post: psykisk@yahoo.no

 

Målet er at siden skal kunne fungere som en samleside for tekster hvor temaet psykisk helse er i fokus. Håpet er at både brukere, fagfolk, pårørende og andre som er interesserte i tematikken både skal kunne bidra med tekster, få ny kunnskap og innsikt ved å lese, og at siden skal kunne bidra til å skape mer åpenhet om et tema som fremdeles lider under å være tabubelagt.

Oppdatert: 08.12.2009:

Inntil nylig har vi vært to som har administrert siden, Sigrun og Victoria. Sigruns innsats har vært helt formidabel, noe arkivet er en skikkelig påminnelse om. Nå er det Victoria som gjør dette alene en stund, så jeg skal gjøre mitt beste for at siden ikke skal stagnere helt!

62 responses to “Velkommen til temablogg for psykisk helse!

  1. Flott! Jeg følger med 🙂

  2. Kjempebra!
    Må fikse et par andre ting først, men skal ordne flere ting her inne i løpet av kvelden. Fant ut at det var like greit å gjøre dette før selve verdensdagen på fredag!

  3. Knall! Da har jeg sendt deg en ny tekst (jeg kunne ikke velge en blandt alle gærningtekstene. They are all my darlings) og kommer til å lage reklame for psykisk når du har lagt den ut. Tjohei!

  4. Jeg klarer kanskje å knote sammen en brukbar tekst med tiden. 🙂

    Forøvrig kunne jeg tenke meg en slags «logo» eller lignende som vi kan bruke som «reklame» i våre private blogger? Eller?

  5. Gratulerer med temablogg!
    Jeg har flikket litt på et tidligere innlegg jeg har skrevet og republisert det. Men vet ikke om det kan være relevant her: http://stomm-blog.blogspot.com/2008/10/terapi-penhet-mot-religion.html

  6. Jeg har også en post om språk om psykisk helse, særlig i media: http://stomm-blog.blogspot.com/2008/06/dessverre-er-de-ikke-schizofren-fru.html

    Både fordommer og uvitenhet kommer til syne i språket.

  7. Bra jobba Victoria!

  8. Virrvarr: Tusen takk for teksten! Jeg la den ut i går kveld, beklager at jeg ikke svarte deg – tusen ting på en gang..

    Bussemann: logo høres supert ut!! Er det noen som kunne tenke seg å lage en??

    Sigrun: Jeg la ut begge tekstene dine, jeg!

    Beate: Tusen hjertelig takk 🙂

    Alle: Er det noen som vet hvorfor sidemenyen kommer nederst på siden når man er inne på selve forsiden? Den ser mer riktig ut dersom man klikker på et av innleggene – men hva kan jeg gjøre for å få det til å se vanlig ut hele tiden??

    Si ifra dersom dere har forslag til forbedringer. Jeg skal gjøre det jeg kan for å få dette bra, men jeg sitter jo egentlig og skriver eksamensoppgave i strategi…

  9. Har et innlegg om fordommer som medfører avvisning mot folk med rusproblemer og psykiske lidelser: http://stomm-blog.blogspot.com/2008/10/avvise-mennesker.html

  10. Sigrun:

    Supert! Innlegget er nå lagt ut!! Jeg kommenterer visst noen ganger som meg selv og noen ganger bare som «psykisk» – blir så mye pæl å logge inn og ut.. Foreløpig er det jo bare jeg som legger ut, så da er det ikke så farlig, kanskje.

    Mvh Victoria

  11. Et innlegg som har stått i Psykologforeningens tidsskrift, hvor jeg etterlyser fokuset på psykisk helse i en aktuell samfunnsdebatt: http://stomm-blog.blogspot.com/2008/06/barn-har-ogs-en-psykisk-helse.html

  12. Jeg har lagt ut innlegget, Sigrun 🙂

    Jeg har sendt mail til en del folk jeg tenker kan ha interesse av dette, så er spent på å se om det blir noen respons!

    Mvh Victoria

  13. Hadde jeg hatt erfaring med wordpress, ville jeg gjerne ha hjulpet til med å legge ut innlegg, Victoria. Men jeg er bare en blogspot-amatør (og dataidiot), så jeg er usikker på om jeg overhodet kunne hjelpe…

  14. Jeg er sikker på at du lærer veldig fort, Sigrun 🙂

    Si ifra hvis du vil!!

  15. Jeg vil jeg vil være snill – men vet ikke om jeg får det til…
    Jeg mailer deg telefonnummeret mitt, for jeg synes det er lettere å få forklart ting på telefonen. Om det er ok for deg?

    Har et innlegg til, om at IPLOS, tross protester fra FFO med flere, registrerer diagnoser (helt unødvendig og krenkende for mange. Dette burde vært frivillig for brukeren): http://stomm-blog.blogspot.com/2008/06/kritikk-mot-avviksregistrering.html

  16. Sigrun! Bare send mail med telefonnummer, det er selvsagt helt ok! Jeg skal legge ut den teksten du lenker til, men må gjøre det i kveld – for nå er det barnehagehenting som står for tur. Hente datter, altså. Barnehagen kan få stå der den er 🙂

  17. Victoria: Mail er sendt.

  18. Sigrun: Jeg har ikke fått den, har sjekket vicblogg-mail, psykisk-mail og den andre jeg pleier å bruke (den du har brukt før).. Jeg sjekker etterpå, jeg – må ut en tur, kommer den ikke så mailer jeg bare deg istedet 🙂

  19. Fint tiltak. Lurer litt på om man allerede fra starten av burde kategorisere innleggene i noen grad. Med mange innlegg, vil det bli vanskelig å finne fram etter hvert. Foreslår som en start å lage egne kategorier ut fra ulike ståsteder, som f.eks. 1) brukere, 2) pårørende, 3) faglige artikler, 4) …

    Uansett vil det være viktig at overskriften sier noe om innhold i det enkelte blogginnlegg.

  20. Det er jeg enig med deg i – og jeg tror at det blir lettere å få til det en dag det er litt rolig 🙂 Jeg skal få gjort det du sier i løpet av veldig få dager.

  21. Jeg ser absolutt poenget i phalloides’ forslag. Men samtidig synes jeg det er litt vanskelig for min egen del. For jeg er verken bruker, pårørende eller fagperson. Pleier selv å kalle meg tidligere psykologklient eller (helse- eller samfunns)debattant.
    Ofte er egne terapierfaringer bare en liten del av innleggene jeg skriver. Og så har jeg skrevet om ting som avisspråk og kjønnslemlestelse…
    Men hva med å gruppere i brukeerfaringer, pårørendeerfaringer, livserfaringer, debatt og fagartikler?

  22. Har også et innlegg om barndomserfaringer:
    http://stomm-blog.blogspot.com/2008/09/et-slemt-barn.html

    Og – som en motvekt – et humor-innlegg (om egne erfaringer med IKEAs betydning for min psykiske helse):
    http://stomm-blog.blogspot.com/2008/09/min-elektriske-stol.html

  23. Foreslår at denne linken legges ut lett synlig på siden, evt. i en sidebar:
    http://www.lovdata.no/all/nl-19911213-081.html

  24. Har også et innlegg om taushetsplikt relatert til familievold:
    http://stomm-blog.blogspot.com/2008/04/taushetsplikt-i-barne-og.html

  25. Hei phalloides! Skal ordne en lenkeliste over nyttige saker og ting!!

    Folkens: kom med flere forslag til lenker som bør med i en slik oversikt!!

  26. Trygderettighetsboka av min gode venninne sykehussosionom Sylvi Dybvik. Den er riktignok laget for en helt annen pasientgruppe, de med multippel sklerose (MS), men mange rettigheter går jo på tvers av sykdomskategorier eller diagnoser.

  27. Hurra for alle som bidrar! Jeg er imponert over hvor bra dette her har blitt 😀

  28. psykisk.no selvsagt må på lenkeliste.
    Egentlig ganske bra sider fra helsedirektoratet (og så har jeg fått meg to slike t-skjorter fra kampanjen som er jeg er fornøyd med selv om de er i M som er for stort for meg!)

  29. Sarita Skagnes har fått Åpenhetsprisen. Hun legger ikke skjul på at det har vært mye kritikk fra det indiske miljøet etter at boka hennes kom ut. Familiebåndene er sterke, og skammen stikker dypt hos mange. «Men det var også mange positive reaksjoner, og mange var stolte over at jeg kom ut med det», sier hun.

  30. Bussemann skriver om bl.a. denne bloggen i Bergens Tidende i dag:
    http://www.bt.no/lokallokal/asane/bussen/article641676.ece

  31. Nå mener jeg alle innsendte innlegg er publisert. I motsatt fall: Legg igjen beskjed her.
    Hilsen Sigrun

  32. De skriver om bloggen på psykiskhelse.no:

    http://psykiskhelse.no/index.asp?id=28241

    Godt jobbet:D

  33. Sjekk ut her også:

    http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081010/NYHET/236202280/1063/NYHET

    Det er jo fint at det er engasjement rundt dette – håper det varer – også etter verdensdagen!

    I alle fall håper jeg vi klarer å få det til slik at det stadig vekk er nye tekster her inne og at siden lever lenge 🙂

  34. Skjulte arr

    Sola skinner ute,
    men jeg sitter inne.

    Høstens farger lyser,
    men jeg sitter inne.

    Sekken står klar,
    men jeg sitter inne.

  35. Dromedar

    Jeg passet ikke inn,
    der heller.

    Jeg passer ikke inn,
    noen steder.

    Jeg passer ikke inn,
    her heller?

  36. Ettertid

    Lenker, murer, belter, sprøyter.
    Skjerming, vegger, piller, tid.
    Dører, nøkler, senger.
    Måltider, lufteturer.
    Permisjoner.
    Utskrevet.

    Ordene.
    Fortsatt inne.
    Uten næring, uten lys.
    Uåpnede, sperrede, uskrevne.
    Usynlig lenkede, fastlåste, fastlimte.

  37. Har lagt ut teksten din, Valgerd!

    Adam: jeg legger ut diktene dine på siden forsiden også, jeg!

    Vennlig hilsen
    Victoria

  38. Takk for at du la ut diktene mine. Merker at det hjelper å bli sett og inkludert på den måten. Takk igjen.

  39. Men du! Da setter jeg opp lenke til diktene dine, jeg – for her inne i kommentarfeltet så stod det ikke noe, men jeg kan sette opp lenke til bloggen din!!

    Godt å høre at det var fint for deg å få dem ut her. Måtte du få mange lesere, Adam!

    Victoria

  40. Fint, takk. Og takk for at dere opprettet denne fellesbloggen!

    Nå har dere fått over 8.000 treff på den første uken! Det er langt mer enn tusen treff per dag! Hvordan har dere klart det?? Veldig bra!

    Gratulerer!

  41. Jeg skrev litt om bloggen hos ABC Nyheter:
    http://www.abcnyheter.no/node/75756

  42. Da er den postet!
    Mvh Sigrun

  43. Hvorfor kommer ikke flere nye innlegg her hver dag?

    http://statsborger49.wordpress.com/2008/10/29/nye-innlegg/

  44. Det er forresten kåring av årets blogger på Tordenbloggen: http://tordenbloggen.sonitus.org/

    Kjenner du noen flere som bør være med på lista? http://tordenbloggen.sonitus.org/nominerte-blogger-i-2008/

  45. Etter knappe tre måneder kan bloggen nå skilte med vel 25.000 treff.
    Hurra for initiativtaker Victoria!

  46. Jeg videresender en utmerkelse til bloggens bidragsytere, fordi den handler om «de nære ting, som det skrives mye om på denne bloggen:
    http://stomm-blog.blogspot.com/2009/01/utmerkelse.html

  47. Hei!

    Jeg synes dette var kjempefint! Jeg beklager at det ble svart så sent på dette, det har vært så enormt mye å gjøre den siste tiden..

    Nå skal jeg legge eldstemann – en fin gutt som også mestrer byen 🙂 Legger ut når jeg har gjort det!

  48. opheliadamen

    Hei – veldig fin og nyttig blogg 🙂 Vet ikke om min nystartede blogg kan være av interesse på noen måte. Jeg forsøker å finne ut av ting, litt tanker og følelser rundt det å være gift med en psykisk syk. Står ikke så mye der enda, men en begynnelse… http://opheliadamen.wordpress.com/

  49. Fint med en slik tema blogg 🙂 Jeg har skrevet noen innlegg på min blogg som dere kanskje kan bruke. http://sjefsberta.com/?p=418
    http://sjefsberta.com/?p=333
    http://sjefsberta.com/?p=193

  50. Sjefsberta: Jeg beklager at du har måttet vente så lenge. Men nå var i alle fall meningen at innleggene dine skulle legges ut. Imidlertid får jeg ikke lagt ut bildene, vet ikke hvorda jeg skal gjøre det. Så hva gjør jeg da?

    Hilsen Sigrun

  51. Vis du ikke klarer å kopiere dem, så må du nok lagre dem på maskinen du bruker for så å legge dem ut på nytt.

Legg igjen en kommentar

